Klik-klik

Friday, April 11, 2014

RumPuT KarPeT (Filipina)


Salam..
Alhamdulillah. .hari ni dah boleh bt entry baru. Mggu ni agak sibuk menanam rumput karpet Filipina. X sabar nyer nak tggu rumput karpet ni bercantum. Berapa lama agaknya ye? Ada yg ckp 1 bln, 2 bln & 3 bln. X pelah kan..asalkan rumput2 ni hidup subur n berjaya sepenuhnya pun, Alhamdulillah. Yg penting,hijau n tenang.

Rumput karpet yg MS pilih ni adalah dari jenis filipina. Kalo xsilap. .ada 3 jenis rumput karpet iaitu Taiwan, Jepun n tmsuk lah Filipina ni. Jenis jepun agak gebu berbanding Filipina dan agak susah di jaga. Jadi, sebagai langkah bijak. .MS pilihlah jenis Filipina ni memandangkan ianya mudah di jaga dan tahan cuaca panas.

Dari segi harganya tu,kat tmpt MS xdpt cr harga rumput yg murah spt Sg.Buluh tu.Harga yg MS dpt kat AB Nursery di Anak Bukit, Kedah tu adalah RM3.70 dgn ukuran (2×1).Itu pun puas survey harga sbb ada yg cecah RM5. s0, MS bli 10 keping je.tp..free sekeping. Eheeee....Sengih x hengat.Semoga Allah s.w.t murahkan rezeki pemilik nursery tu.

Then, balik rumah je..trus potong kepada ukuran kecil spt dlm gmbr tu.Part ni di mulakan dgn Bismillah terlebih dahulu.InsyaAllah..hidup subur nanti.
Ni ha...gmbr2 yg dah di ambil 3 hari yg lalu.


Rumput karpet filipina(Z00m in)


Pasir yg telah di campur dgn tanah top soil dan organik. Pasir ni adalah lebihan dari projek pembinaan rumah dulu. S0, langkah penjimatan dah berlaku di situ....kan!



 Inilah rumput yg telah di letak atas pasir.Part ni..En.Suami suruh Selawat.Huhuhu..byk tips btl .

Selepas beberapa hari, MS pegilah plak survey baja yg sesuai tuk rumput karpet ni. Uiii..mahal2 belaka erk. Ada yg sarankan guna baja urea, ferti 27 n baja khas rumput karpet.Tp setelah smp di nursey aunty ni, dia ckp smua baja adalah sma & yg berbeza adalah campurannya.Aduhhh...xpaham la aunty. Tp..memandangkan aunty ckp baja tu sma je..MS xjd bli baja yg dia sarankan tu. Hahahaha....blk je rumah, trus MS amik paket baja yg selalu digunakan tuk smua tanaman iaitu Ferti 23.Ehee....sukahati je kan.Jadi....tggulah hasilnya nanti.

No comments:

Post a Comment